افزایش تولید و کاهش آلایندگی در مالیبل سایپا
04 بهمن 1402

افزایش تولید و کاهش آلایندگی در مالیبل سایپا

خط رنگ الکترواستاتیک یکی از پروژه های شرکت مالیبل سایپا در فرآیند تکمیل کاری است که اجرای آن تاثیر مستقیمی بر روند تولید دارد. عملیاتی سازی این پروژه باعث افزایش تولید محصول و کاهش آلایندگی در فرآیند تولید شرکت مالیبل شده است.

با اجرای پروژه خط رنگ الکترواستاتیک مشکلات ایستگاه رنگ آمیزی قدیمی که شامل هدر رفتن رنگ حدود  40%، در معرض بودن پرسنل نقاش با ذرات آلاینده در کابین رنگ، شره کردن رنگ روی قطعه، بالا بودن آلودگی زیست محیطی و سیستم تصفیه و بالا بودن ریسک خطر آتش سوزی بوده؛ رفع گردیده است.

از ویژگی های این پروژه می توان به مواردی چون برگشت پذیری و مقرون به صرفه بودن رنگ الکترواستاتیک، بدون حلال و دوستدار طبیعت، کاهش ضایعات و پرتاب مواد، خواص مکانیکی و کیفیت ظاهری بسیار بالا نسبت به رنگ های اپوکسی و خطر آتش سوزی بسیار پایین؛ اشاره کرد که همگی با راه اندازی این خط رنگ حاصل شده است.

یکی از مزایای راه اندازی خط الکترواستاتیک افزایش راندمان تولیدی از 140 قطعه به 200 قطعه در ساعت می باشد. همچنین مقرون به صرفه بودن و بازدهی 90 درصدی رنگ الکترواستاتیک به دلیل امکان جمع آوری پودرهای رنگ پاشیده شده به قطعه کار، از دیگر مزایای خط الکترواستاتیک است.

خط الکترواستاتیک باعث کاهش آلودگی محیطی و حذف مشکلات تنفسی و ریوی و با پاشش رنگ به صورت اتوماتیک سبب حذف پرسنل نقاش از کابین رنگ شده است. از دیگر مزیت های این پروژه یکنواختی و پوشش دهی رنگ است که رنگ پودری با ویسکوزیته بالا امکان دست یابی به ضخامت یکنواخت را بدون شره رنگ فراهم مینماید.

سختی و مقاومت بالا، سیستم برق PLC، حذف حلال رنگ، خطر آتش سوزی بسیار پائین نسبت به رنگ مایع، مشعل های اتوماتیک جهت کنترل مصرف انرژی، رفع مشکلات ارگونومی، افزایش استحکام بدنه کوره و کنترل سرعت کانوایر از سایر دستاورد های این پروژه به شمار می آید.

Top