علی مهربان مدیر فنی شرکت مالیبل سایپا: دستاوردهای بزرگ صنعت ریخته گری در تحریم های ظالمانه محقق شده است
09 شهریور 1400

علی مهربان مدیر فنی شرکت مالیبل سایپا: دستاوردهای بزرگ صنعت ریخته گری در تحریم های ظالمانه محقق شده است

علی مهربان مدیر فنی شرکت مالیبل سایپا گفت: تحریم های ظالمانه صنعت خودرو مانع شرکت های اروپایی برای ارائه پشتیبانی از خطوط تولید مالیبل که ماشین آلات آن تکنولوژی پیچیده ای در صنایع ریخته گری دارند می گردد که بارها شاهد بودیم روند تولید در شرکت را با مشکلات عدیده روبرو کرده است. این مشکلات با اتکا به توان فنی و مهندسی و نخبگان داخلی مرتفع گردیده است.

مدیر فنی مالیبل سایپا با اشاره به فعالیت های این شرکت گفت: مالیبل سایپا، شرکت ریخته گری گروه خودروسازی سایپا و از برترین های کشور در این صنعت است که برای تولید قطعات چدنی از چهار خط قالبگیری استفاده می نماید.

وی ادامه داد: دو عدد از این خطوط تولید متعلق به برند BMD  آلمان و دو خط دیگر مربوط به شرکت دیزاماتیک دانمارک هستند. از سال 2008، سهام مالکیت شرکت دیزاماتیک به کشور آمریکا تعلق گرفت که از زمان شروع تحریم ها تا کنون ارتباط شرکت مذکور با ایران و مالیبل سایپا به طور کامل قطع شده است.

علی مهربان با بیان اینکه کشورهای غربی در سال های اخیر با تحریم های گسترده تلاش داشته اند تا به صنعت خودروسازی ایران آسیب بزنند و این موضوع در ماشین آلات و قطعات یدکی خطوط تولید نمود یافته، اظهار داشت: تامین قطعات یدکی خاص و پیچیده خطوط تولید مالیبل در حال حاضر به صورت مستقیم امکان پذیر نبوده و در شرایط تحریمی با واسطه های بسیار و قیمت های گزاف به سختی قابل تامین می باشد.

وی با اشاره به اینکه فناوری این خطوط بسیار پیچیده و خاص است تصریح کرد: قطعات خطوط تولید مالیبل فقط متعلق به شرکت سازنده آن بوده و از طریق دیگری قابل دستیابی نیست. همچنین شرکت سازنده برنامه های نرم افزاری آن را به ایران تحویل نمی دهد که این موضوع نیز یکی دیگر از مشکلاتی می باشد که در این خطوط تولید وجود دارد.

مدیر فنی شرکت مالیبل سایپا افزود: بازآفرینی و دست یابی به برنامه های الکترونیکی و نرم افزاری و تامین قطعات پیچیده این خطوط تولید از سوی تیم های فنی و مهندسی شرکت مالیبل سایپا به صورت پیوسته و مداوم طراحی و ساخته می شوند تا فرآیند تولید متوقف نگردد. بخش مهمی از این دانش با همکاری مشترک با مجموعه های تخصصی کشور نظیر صنایع دفاع هوا و فضا سپاه و نیروهای هوایی سپاه به دست آمده است. امروز به عنوان یک مجموعه مرکزی برای اطلاعات خطوط دیزاماتیک با سایر شرکت های ریخته گری کشور تبادل دانش صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از موارد عدم پشتیبانی شرکت خارجی سازنده و نبود قطعات یدکی هنگام قطعی برق سراسری رخ داد که باعث توقف تولید با ایجاد انحراف در سیستم های هوشمند و مدارهای الکترونیک در این خطوط گردید، گفت: تیم فنی و مهندسی مالیبل با توجه به شرایط تولیدی و نیاز به محصولات این خطوط و پاسخگویی به نیاز مشتری با تلاش شبانه روزی موفق شد که مدیریت تیم هوشمند خطوط تولید چدن را بازنویسی و کیت های الکترونیک و فرمان پذیری دستگاه ها و ماشین آلات را بومی سازی کرده و خط تولید را به مدار باز گرداند.

علی مهربان با اشاره به استراتژیک بودن قطعات تولیدی مالیبل در محصولات گروه خودروسازی سایپا گفت: علاوه بر تولید بلوک و سر سیلندر که در سایر خطوط تولید می شوند، کلیه قطعات مربوط به سیستم تعلیق خودرو شامل سگدست، کالیپرها، براکت ها، دیسک های ترمز، دیسک های کلاچ از تولیدات خطوط دیزای این شرکت هستند.

وی در پایان با بیان اینکه کارکنان و مدیریت مالیبل تمام تلاش خود را برای تحقق برنامه تولیدی به کار بسته است گفت: اجازه نمی دهیم در سالی که مزین به پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از تولید است موضوعاتی مانند تحریم و بدعهدی های شرکت های خارجی در روند تولید وقفه ای ایجاد نماید.

 

 

 

Top